ronilebloggen.blogspot.se

Eftersom jag har en gedigen vägledarutbildning och kanske för att det bor en liten datornörd någonstans  i mig så ville jag självklart utforska alternativen innan jag valde vilken bloggportal som skulle få äran att inkvartera min nya blogg (som är en fortsättning på ronile.bloggspace.se - se föregående inlägg).
Jag begränsade mina tänkbara alternativ till tre stabila giganter på området. Nämligen wordpress, blogg.se och blogspot (den senare även känd som blogger).


Jag kom fram till att alla tre är bra. Blogg.se rök främst på grund av mycket reklam. Jag tyckte dock om att det var relativt enkelt att förändra bloggens utseende så som jag själv ville ha den. Sedan så är det ju trevligt med en svenskägd portal - eftersom jag råkar vara just svensk. Webbadressen hade blivit relativt kort vilket även det hade varit en fördel.

Wordpress kändes förvisso avancerad och det fanns många färdiga utseendemallar att välja bland. Men sidan verkade trögladdad och vissa förinställda länkar fungerade inte när jag testade dem i min webbläsare. Dessutom var designen på administratörssidan inte så hipp...

Fördelarna med blogspot är att bloggen är kopplad till mitt e-post-konto och att portalen är användarvänlig, på så vis går det snabbt och smidigt att t.ex. redigera utseende och skriva inlägg. Möjligen är blogspot lite begränsad utseendemässigt och det är ju kanske lite trist att den tillhör ett av IT-företagens giganter (google).

Eftersom jag har viss självkännedom vet jag att enkelhet fungerar bra för mig, därför testade jag även bloggportalernas appar och mobilsajter. Även här kändes blogspot mest tilltalande - särskilt när det kommer till appen. Därmed anser jag mig slutligen ha gjort ett väl underbyggt val. 

Hoppas nu att både jag själv och ni som tillhör min begränsade läsekrets kommer trivas här på blogspot - skulle det krisa så finns det uppenbarligen flera bra alternativ på marknaden ;-)

1 kommentar:

  1. Bra val! Och det där med att undersöka marknaden väl innan beslut är ju en väl beprövad familjeegenskap...
    //S.

    SvaraRadera